|
|
Autor |
Wiadomość |
Goszczyn
Szeregowy
Dołączył: 16 Kwi 2008
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa
|
Wysłany:
Czw 21:38, 16 Paź 2008 |
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Polska
04-10-2008, 08:54
Co piąty produkt spożywczy sprzedawany w hipermarketach jako tzw. marka własna nie powinien w ogóle trafić do sprzedaży - wynika z najnowszego raportu Inspekcji Handlowej. Najwięcej jakościowych bubli wykryto w Auchan, Realu i Biedronce.
- Jakościowych norm nie spełnia co druga kostka masła, 39 proc. serów żółtych, 30 proc. koncentratów pomidorowych, 28 proc. ryb mrożonych - wylicza Anna Jawoszek, rzecznik prasowy Głównego Inspektora Inspekcji Handlowej.
Producenci celowo używają tanich wypełniaczy, takich jak skrobia czy woda, po to aby zmniejszyć koszty produkcji.
Dodatek skrobi sprawia, że można zatuszować fakt, iż do wyprodukowania koncentratu użyto mniej pomidorów. Dzięki temu sieć może sprzedać malutką puszkę już za 70 groszy, podczas gdy podobna, ale sygnowana marką producenta - zwykle kosztuje ponad 1 zł.
Podobnie fałszuje się masło: dolewa się wody lub dodaje tańszych tłuszczów roślinnych. Kostkę masła można kupić w markecie już za mniej niż 2 zł, podczas gdy ta pod renomowaną marką kosztuje zwykle prawie 4 zł.
Sieci nie zawsze też rzetelnie informują o składzie produktów. Wiedzą, że wielu ludzi odrzuca produkty, które zawierają sztuczne dodatki: konserwanty, barwniki, polepszacze smaku i zapachu. Ale te dodatki pozwalają znacznie obniżyć koszty produkcji. Więc sieci czasem "zapominają" je wymienić na etykiecie - czytamy w gazecie.
Liderem wśród dostawców bubli pod marką sklepową okazał się Auchan - aż co trzeci produkt nie spełniał norm narzuconych przepisami lub był niezgodny z deklaracjami sprzedawcy.
Niewiele lepiej było w Biedronce, Realu i Plus Discount, gdzie kwestionowano mniej więcej co czwarty badany produkt. W sklepach dyskontowych produkty marki własnej stanowią ok. 86 proc. oferty, w hipermarketach i supermarketach - od kilku do kilkunastu procent.
Polacy dosyć sceptycznie podchodzą do produktów sprzedawanych pod markami hipermarketów. Wolą droższe ale lepszej jakości żywność znanych wytwórców. Jak wynika z danych firmy badawczej Nielsen w 2007 r., produkty robione na zlecenie sieci stanowiły zaledwie 8,5 proc. sprzedawanych w Polsce artykułów.
Dziennik Polska wylicza też wady ujawnione przez Inspekcję Handlową:
Masło - fałszowane tłuszczem roślinnym, zawyżona zawartość wody;
Sery - nieczysty, jełki lub gorzki smak, obniżona zawartość białka, zbyt wysoka lub zbyt niska zawartość tłuszczu;
Koncentraty pomidorowe - zbyt rzadka, półpłynna konsystencja, dodatek skrobi;
Ryby - zbyt gruba warstwa glazury, wysuszona powierzchnia;
Miody - fałszowano je glukozą i innymi cukrami;
Wędliny - obniżona zawartość mięsa, zbyt dużo tłuszczu;
Przetwory warzywne - masa produktu w zalewie niższa od deklarowanej, obecność kawałków owoców i warzyw z plamami chorobowymi.
Źródło: [link widoczny dla zalogowanych]
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
olix2
VIP Pułkownik
Dołączył: 15 Wrz 2005
Posty: 1008
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Polska
|
Wysłany:
Pią 10:33, 17 Paź 2008 |
|
ludzie i tak kupia, bo tanie
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
| |